Een jaar lang kochten mensen minder mobiele telefoons. Maar eind 2009 lijken
fabrikanten van mobieltjes de weg omhoog weer gevonden te hebben. Omzetten
staan nog onder druk, maar de vraag naar telefoons trekt aan. Bovendien zijn
de vooruitzichten voor 2010 gunstig.
Dat is de algemene conclusie nadat de grootste makers van mobiele telefoons
hun kwartaalcijfers hebben gepresenteerd. Er zijn wel duidelijke verschillen
tussen de producenten.
Zie de grafiek:
Hoe deden de mobieltjesmakers het?
Nokia
De Finse producent Nokia is nog altijd verreweg de grootste speler in de
markt. Het bedrijf heeft veel verwijten gekregen dat het pas laat op de
enorme groeimarkt van smartphones gedoken is. Goede verkoopcijfers van de
N97 en N900, twee nieuwe smartphones, tonen echter dat Nokia wel degelijk
mee kan komen in dit segment. Met dank aan de smartphones steeg
Nokia’s kwartaalwinst.
Nokia verkocht in het vierde kwartaal in totaal 127 miljoen telefoontjes en
zag zijn marktaandeel iets groeien.
Apple
Als er één bedrijf verantwoordelijk is voor het kickstarten van het
smartphonesucces, dan is het Apple. De eerste versie van zijn iPhone werd in
2007 uitgebracht en was direct dé toonaangevende internettelefoon.
De verkopen van de iPhone, inmiddels de derde versie van het toestel, zitten nog
altijd in de lift. Apple verkocht in de laatste drie maanden van 2009
8,7 miljoen iPhones, een verdubbeling in vergelijking met een jaar eerder.
In aantallen telefoons is Apple echter nog steeds een kleine speler,
vergeleken met de tientallen miljoenen toestellen die Nokia, Samsung en LG
verkopen. Maar de iPhone is een dure gadget. Bovendien verdient Apple ook
aan apps, programma's voor de smartphone, en heeft het bedrijf lucratieve
deals met telecombedrijven die de iPhone mogen aanbieden. De iPhone-omzet,
hard gestegen ten opzichte van eind 2008, is hierdoor opvallend hoog: 5,5
miljard dollar.
Blackberry
Research In Motion (RIM), de maker van de Blackberry, is het tweede
succesverhaal op de smartphonemarkt. Ruim 75
miljoen Blackberry's gingen er in totaal al over de toonbank.
Omdat RIM een afwijkend boekjaar heeft, zijn diens resulaten over de laatste
drie maanden van 2009, een belangrijk verkoopkwartaal vanwege de feestdagen,
nog niet bekend.
Samsung
Met een totale omzet van omgerekend 33,3 miljard dollar in het laatste
kwartaal van 2009, is Samsung Hewlett-Packard voorbij gestreefd als grootste
elektronicaconcern ter wereld. De telecom-tak van Samsung is goed voor
ongeveer 30 procent van deze kwartaalinkomsten: 9,8 miljard dollar.
Het Zuid-Koreaanse bedrijf is hiermee, na Nokia, de tweede mobieltjesmaker ter
wereld. De Koreanen hebben een goed kwartaal achter de rug. Zowel omzet als
winst steeg en het bedrijf verkocht in totaal 69 miljoen telefoontjes.
Samsung is sterk in toestellen met aanraakscherm.
Nog een voordeel van een aantrekkende markt: Samsung verdient ook aan de
verkoop van onderdelen aan andere fabrikanten, zoals Apple.
LG
Nog een Zuid-Koreaans conglomeraat dat het goed doet in de telefoonmarkt. LG
verkocht in 2008 voor het eerst meer telefoons dan concurrenten Sony
Ericsson en Motorola en daarmee werd het de nummer drie mobieltjesbouwer. Op
het gebied van smartphones heeft LG echter nog geen potten kunnen breken.
Het bedrijf is van plan in 2010 ongeveer twintig dergelijke modellen te
introduceren.
In het laatste kwartaal van 2009 verkocht LG 34 miljoen mobiele telefoons.
Achterblijvers
Bijna alle producenten profiteren van een groeiende vraag naar mobieltjes.
Motorola en Sony Ericsson toonden echter nog weinig tekenen van herstel. Hun
omzetten daalden. Motorola wist er nog net een winstje uit te persen; Sony
Ericsson sloot het kwartaal af met
verlies.
Beide merken waren ooit grootheden op de mobiele markt. Motorola met zijn
flinterdunne Razr-telefoon en Sony Ericsson met zijn Walkman-mobieltjes en
Cybershot-telefoons. Ze maakten allebei echter geen moderne smartphone van
betekenis.
Motorola zet nu alles in op internettelefoons
met het Android-besturingssysteem. In 2010 wil het bedrijf zeker
twintig van deze smartphones op de markt brengen. Veel analisten vragen
zich echter af of deze stap niet te laat komt.
Ook Sony Ericsson hoopt alsnog een plekje te veroveren in de smartphonetrein.
Het bedrijf zegt veel te verwachten van de Xperia X10, een nieuwe
internettelefoon die eveneens op Android draait. De Xperia X10 komt voorjaar
2010 in Nederland op de markt.
Marktaandelen
Hoe de marktaandelen van de verschillende producenten er eind 2009 uit zagen,
is de zien in deze grafiek:
Marktaandelen Mobieltjes.
Het 'taartpuntje' 'Rest' bestaat onder meer uit RIM, dat geen cijfers over het
vierde kwartaal bekend maakte. Ook HTC is niet apart vermeld. De Taiwanese
producent maakt niet alleen telefoons onder eigen naan, maar produceert
bijvoorbeeld ook Googles Nexus
One.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl